Zaměstnavatelé pozor. Přibývá lidí, kteří si kvůli nespokojenosti aktivně hledají novou práci
Přibývá lidí, kteří se necítí spokojeně tam, kde pracují. Zjistil to výzkum JobsIndex provedený mezi tisícovkou Čechů loni na podzim. Důvodem, proč by měl tento výzkum zaměstnavatele zajímat je to, že u řady lidí nejde jen o hudrování, ale aktivně si shánějí novou práci.
Ucházeli byste se znovu o svou současnou práci? Doporučili byste nynějšího zaměstnavatele známým? Je firma, kde děláte, úspěšná? A co atmosféra uvnitř: cítíte se v práci dobře? Na základě těchto kritérií se počítá Index spokojenosti a loajality zaměstnanců. Nepříliš povzbudivou zprávou je, že hodnota tohoto indexu se na podzim 2017 přiblížila k měření z roku 2010. Znamená to, že přibývá lidí, jejichž spokojenost se současnou prací slábne. Proč? Hlavně kvůli lepším možnostem uplatnit se jinde a kvůli rostoucím nástupním mzdám.
Spokojeně a motivovaně se podle výzkumu cítí 31 % zaměstnanců. To je o 4 % méně než na podzim 2016. Nespokojenosti nejvíce nahrává vnímané nespravedlivé nebo nedostatečné finanční ohodnocení. Mzdy sice teď rychle rostou, ale stávajícím (loajálním) zaměstnancům podstatně pomaleji než těm, kteří se rozhodli práci změnit.
Kromě toho lidi trápí i zhoršující se komunikace a celková atmosféra ve firmě. Firemní atmosféru hodnotí příznivě 53 % lidí (na podzim 2016 to bylo 57 %).
Nespokojenost se v „druhém plánu“ negativně promítá do pověsti zaměstnavatele. Podle JobsIndexu by svou současnou práci doporučilo 47 % lidí, což je o 6 % méně než na podzim 2016. Méně lidí než v předchozím měření také cítí hrdost na firmu, ve které pracují.
Zaměstnanci si navíc uvědomují, že jim současná situace na trhu práce spíše nahrává. Například 22 % lidí si myslí, že na ně čeká dostatek nových pracovních příležitostí. Na podzim 2016 tento optimistický názor zastávalo jen 15 % lidí.
Podle výzkumu 13 % lidí aktivně hledá novou práci. A co je táhne jinam?
81 % – vyšší mzda
33 % – větší flexibilita
30 % – lepší dostupnost pracoviště
Změnit práci kvůli lepším platovým podmínkám láká zejména ty, kteří nyní pobírají výrazně podprůměrné mzdy.
A co dále zjistil JobsIndex? Například, že 8 z 10 zaměstnanců v posledních 12 měsích zažilo alespoň jeden ze čtrnácti negativních prožitků. Dobrou zprávou je, že se vesměs jedná o věci, které mohou zaměstnavatelé řešit.
Nejčastějším negativním prožitkem je nedostatek ocenění při zvýšeném pracovním nasazení. Lidé postrádali nejen finanční odměnu, ale často i obyčejnou pochvalu. Dalším častým negativním zážitkem byla přemíra práce. Lidé uváděli, že jsou přetíženi množstvím úkolů a současně mají pocit, že se ostatní kolegové až tolik nesnaží. Hodně lidí štve třeba nedůvěra, potřeba kontroly ze strany managementu nebo špatné mezilidské vztahy.
Co naopak zaměstnanci vnímají dobře?
Více lidí má pocit, že mohou bez obav říci svůj názor na práci a firmu, kde pracují.
Stoupá spokojenost lidí s tím, jak si mohou organizovat vlastní práci. Tedy že si mohou sami naplánovat čas při plnění úkolů nebo si zvolit vlastní cestu, jak k výsledkům dojdou.
Více lidí má pocit, že jim zaměstnavatel nabízí lepší možnosti osobního rozvoje a růstu a také, že více respektuje jejich soukromý život.
Spokojeněji se v práci cítí mladší lidé do 34 let s vyššími příjmy (nad 30 000 Kč), kteří u současného zaměstnavatele pracují méně než 1 rok. Vyhovuje jim nejen práce, jakou dělají, ale cítí spokojenost i se svými kolegy a šéfem.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…