Umět správně telefonovat není jen tak. Naučte se to
Říkáte si, že dnes snad umí telefonovat každý, že na tom není nic těžkého? Opak je pravdou. Kolikrát si po telefonátu na nějaký úřad či instituci řeknete: To byl ale nepříjemný člověk. Smutné na této zkušenosti je však fakt, že dotyčné osoby si toho často nejsou vědomy. A žijí v představě, jak dobře svému zaměstnavateli slouží. Při telefonování mnoho lidí dělá chyby a vůbec si to neuvědomuje.
Zákazník nás nevidí a nemůže tedy brát v potaz vedlejší signály, které při osobním setkání vyjadřujete svým postojem, pohyby rukou nebo výrazem v obličeji. Při telefonování působíte jen svým hlasem, jeho intonací a jeho zabarvením. A proto je velmi důležité s těmito nástroji umět pracovat. Bude-li váš hlas a vaše intonace příjemná, příjemně se bude cítit i člověk na druhé straně. Budete-li do telefonu ale hučet, mračit se nebo žvýkat, můžete zákazníky i ztratit.
Zde je několik pravidel, podle kterých se můžete naučit správně telefonovat.
1. Nenecháváte telefon dlouho vyzvánět?
Jakmile na vašem stole zazvoní telefon, zvedněte ho. Čím déle necháte zákazníka na druhé straně čekat - a poslouchat vyzvánění - tím větší bude mít obavy. Pokud odpovíte na telefon již po prvním zazvonění, zabráníte tomu, aby obrázek problému, který potřebuje zákazník vyřešit, nepřekonal jeho skutečnou velikost. A ukážete také, že ve vaší firmě nejsou zbytečné prostoje.
2. Představujete sebe a svou firmu?
Žádné "haló" nebo "tady vrátnice". Uvítací pozdrav, který by pak měli všichni pracovníci vaší firmy, by pak mohl mít následující formu: "České vzdělávací centrum, prosím". Pokud však zákazníci budou potřebovat něco vysvětlit, pokud je pravděpodobné, že vám budou volat v budoucnosti znovu, nebo pokud jednáte stále se stejnými zákazníky, je vhodné doplnit jméno firmy také vaším jménem. Úplný pozdrav pak může znít: "České vzdělávací centrum, Lucie Havelková, dobrý den."
3. Jste na zákazníka vlídní?
Zákazník neví, že jste se právě pohádali se šéfem. Zákazník neví, že vás už od rána bolí zuby. A zákazník neví, že vám právě volal partner, že naboural auto. (A ani ho to nezajímá.)
Některé firmy se vlídnost a ochotu snaží naznačit již na začátku. Kromě pozdravu a představení člověka tak od jejich pracovníka uslyšíte také větu "Jak Vám mohu pomoci?" nebo "Co pro Vás mohu udělat?".
4. Máte všechny podklady po ruce?
Jakmile se vám ozve zákazník s reklamací nebo probléme, každá minuta, kterou stráví čekáním, až najdete potřebné podklady nebo kompetentního člověka, v něm celý problém ještě zvětšuje. Pokud nejste připraveni a musíte potřebné informace hledat - a trvá vám to dlouho - dáváte zákazníkovi signál, že své práci nerozumíte, a že nemáte ani přehled o dlouholetých zákaznících, ke kterým patří.
5. Oslovujte jménem
Pokud se vám zákazník představí (a sdělení vašeho jména je jemnou nápovědou k tomu, aby to udělal), začněte jeho jméno používat a oslovovat jej. Pokud máte špatnou paměť, pořiďte si k telefonu tužku a papír a jméno si napište ihned, jakmile jej vysloví. Oslovování druhého jménem posunuje neosobní telefonický kontakt do úrovně budování osobního vztahu. A na ten je možné později navázat obchodem.
6. Neskákejte volajícímu do řeči
Skákání zákazníkovi do řeči je nejen nevhodné, ale také nerozumné. Vše, co vám zákazník říká, můžete později využít k vyřešení situace nebo k prodeji. A pokud jej neposloucháte, tato informace vám unikne. Počkejte tedy, až zákazník přestane mluvit a teprve potom reagujte.
7. Zavěšujete jako poslední?
Často se stává, že se lidé na konci telefonického hovoru s vámi rozloučí... a potom si vzpomenou, že vám ještě chtěli něco říci. Pokud jste už ale telefon položili, musí vám zavolat znovu. Jednoduchým způsobem, jak této situaci zabránit, je zavěšovat jako druhý. Jakmile se tedy zákazník s Vámi rozloučí, nepokládejte ihned sluchátko. Nechejte si jej ještě jednu nebo dvě vteřiny u ucha a položte jej až poté, co se přesvědčíte, že zákazník již zavěsil.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…