Tykání na pracovišti – cesta k přátelštější atmosféře, nebo potenciální zdroj konfliktů?
V českém pracovním prostředí se stále častěji setkáváme s neformálním oslovováním. Zatímco v minulosti bylo vykání standardem, dnes mnoho firem, zejména těch menších a modernějších, preferuje tykání jako způsob budování přátelštější a uvolněnější atmosféry. Otázkou ale zůstává, zda tykání skutečně vede k lepšímu pracovnímu prostředí a vyšší produktivitě, nebo naopak k nedorozuměním a konfliktům.
Obsah článku
Výhody tykání na pracovišti
Zavedení tykání na pracovišti přináší řadu výhod, které ocení nejen zaměstnanci, ale i zaměstnavatelé. Dokáže odbourat bariéry, podpořit přátelštější atmosféru a zjednodušit komunikaci. Pojďme se blíže podívat na některé z klíčových benefitů, které s sebou neformální oslovování v pracovním prostředí přináší.
Budování přátelství a důvěry
Tykání odbourává formální bariéry mezi kolegy a nadřízenými, což často vede k lepším vztahům a budování důvěry. V prostředí, kde si lidé tykají, se také snáze navazuje přátelství a kolegové se cítí více propojení.
Počítat můžete se zlepšením komunikace a celkově pozitivnější atmosférou na pracovišti. Uvolněnější atmosféru ocení i lidé, kteří mají u vás práci na poloviční úvazek, díky čemuž se snáze začlení do týmu, i když s ním netráví tolik času.
Zvýšení motivace a kreativity
Jak již bylo řečeno, tykání vytváří uvolněnější a méně stresující atmosféru, která podporuje motivaci a kreativitu zaměstnanců. Lidé se cítí uvolněněji a navíc jsou ochotnější sdílet své myšlenky a nápady bez obav z odmítnutí.
Zjednodušení komunikace
Vykání může být v některých případech vnímáno jako příliš formální a zdržující – nejméně vhodné je zejména v dynamickém pracovním prostředí. Naopak tykání zjednodušuje a urychluje komunikaci, což je výhodou v situacích, kdy je potřeba dělat rychlá a efektivní rozhodnutí.
TIP: Nevíte, jak v práci pracovat se stresem? Vyzkoušejte naše tipy z tohoto článku.
Nevýhody tykání na pracovišti
Nemůžeme ale opomenout ani možná negativa a rizika, která tykání na pracovišti přináší. Přátelštější způsob oslovování může narušit hierarchii ve firmě. To pak ztěžuje i samotné vedení a kontrolu ze strany nadřízených.
Stírání hranic a hierarchie
Tykání může vést k narušení hranic mezi nadřízenými a podřízenými, což vytváří nové překážky ve vedení i kontrole. V souvislosti s tím se mohou zaměstnanci začít chovat neprofesionálně a ztratit respekt k autoritě.
Riziko nedorozumění a konfliktů
V prostředí, kde si lidé tykají, může docházet k nedorozuměním a konfliktům, jelikož se protíná osobní a profesní rovina vztahů. Často je důsledkem negativní atmosféra na pracovišti, která snižuje efektivitu pracovníků a má nepříznivý dopad na výsledky firmy.
Obtížné sdělování kritiky
Vykání poskytuje určitý odstup a formálnost, která usnadňuje sdělování kritiky. V prostředí, kde si lidé tykají, může být kritika vnímaná jako osobní útok. Zaměstnanci mají tendenci se hned ohradit a útočit. Může se tedy stát, že nadřízení budou některé prohřešky přehlížet ze strachu, že se jejich přátelské vztahy s podřízenými zhorší.
Pokud máte například práci manažera prodeje, bude pro vás při tykání složitější vytknout podřízenému, že jeho strategie je k ničemu. Raději si dopředu stanovte hranice a ujasněte si, že případná kritika nemá vliv na vaše osobní vztahy.
Kdo má právo nabídnout tykání?
V otázce, kdo by měl tykání nabídnout, hraje roli etiketa i firemní kultura. Obecně platí, že tykání nabízí osoba s vyšším postavením v hierarchii, tedy nadřízený podřízenému, starší mladšímu, žena muži.
V moderních firmách s neformální kulturou se ale můžeme setkat s tím, že tykání nabízí kdokoli bez ohledu na hierarchii. Důležité je, aby se obě strany cítily s tykáním komfortně a aby nabídka byla upřímná, a ne vynucená. Tykání může být také součástí dané firemní kultury, v takovém případě vás s tímto pravidlem seznámí už v první den.
TIP: Najděte s námi práci svých snů. Stačí se přihlásit k odběru pracovních nabídek a už vám žádné nové nabídky práce neuniknou.
Jak předcházet problémům při tykání ve firmě?
Zavedení tykání by mělo být doprovázeno jasnými pravidly a směrnicemi. Musí být zřejmé, za jakých okolností je tykání vhodné a kdy nikoliv. Například při jednáních s externími partnery nebo při komunikaci se zákazníky by mělo být standardem vykání. Zároveň je důležité, aby byla pravidla srozumitelná a známá všem zaměstnancům.
Samozřejmě ne každý bude nutně tykání na pracovišti vnímat pozitivně. Je důležité respektovat preference jednotlivců a nikoho do tykání nenutit. Klíčem k úspěchu je vždy vzájemná úcta a respekt. I když je atmosféra uvolněnější, všichni by si měli stále uvědomovat, že se pohybují v pracovním prostředí.
Možným řešením jsou různá školení a semináře, které vám pomohou vyhnout se zbytečným nepříjemnostem a sporům na pracovišti. V první řadě začněte u vedoucích pracovníků, kteří jdou vždy příkladem ostatním. Nezapomínejte ani na zpětnou vazbu – dejte přitom zaměstnancům možnost svůj názor vyjádřit anonymně.
Jak můžete vidět, v některých případech může tykání vést k lepším vztahům, kvalitnější komunikaci a vyšší motivaci. V jiných případech může naopak zbourat veškeré hranice a narušit autoritu nadřízených. Během zavádění novinek buďte tedy velmi opatrní a raději si dvakrát rozmyslete, jestli je takové řešení pro váš kolektiv vhodné.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…