Práce nemusí být utrpení: 5 praktických rad, jak se chránit před vyhořením
Vyčerpání, stres, odpor – to jsou pocity, které jednou za čas přepadnou asi každého pracujícího člověka. Napětí v práci ale nemusí být jenom krátkodobou záležitostí a po delším čase může zaměstnance ohrožovat na psychickém i fyzickém zdraví. Nejlepším řešením mnohdy bývá změna místa. Ne každý si však může dovolit ze dne na den opustit své zaměstnání a najít nové. Co jiného můžete udělat?
Obsah článku
Syndrom vyhoření se mezi pracujícími šíří jako nemoc. Mohou za to nejen vyšší nároky na efektivitu zaměstnanců, ale i potřeba vyššího výdělku nebo osobní problémy. Někteří si zvolí práci v nevhodném odvětví, jiní nezvládají nápor, který na ně vyvíjí zaměstnavatel.
Podle nedávné studie, která zkoumala dopad COVID-19 na společnost, 52 % zaměstnanců se cítí vyhořelých a 67 % věří, že k zhoršení jejich stavu přispěla právě pandemie. Čísla jsou opravdu alarmující, ale ke zlepšení můžeme přispět i my samotní. Pojďte se s námi podívat na několik tipů, díky kterým pro vás práce nebude utrpením.
1. Svěřte se svým kolegům
Sdílené trápení je vždy o něco menší. Ve vašem pracovním kolektivu se navíc mohou najít lidé, kteří mají úplně stejný problém jako vy. Svěřte se některému z nich a společně vše prodiskutujte. Více hlav víc ví, a tak najde i dřívější řešení. Toto pravidlo platí stokrát více v případě práce ve zdravotnictví a podobných oborech, které jsou často psychicky velmi náročné.
2. Práci si nenoste domů
Snadněji se to říká, než dělá, ale zkuste se podle toho opravdu řídit. Ať už jste měli sebetěžší pracovní den, doma za ním udělejte tlustou čáru. Neustálým přemítáním a stěžováním si druhým problémy stejně nevyřešíte. Akorát si tak zkazíte volný čas, který byste jinak mohli věnovat například rodině a svým koníčkům. Pokud máte problémy s time managementem, přečtěte si náš článek zde.
3. Neprokrastinujte
Prokrastinace je v poslední době stále skloňovanější termín. Není divu. Dnešní doba k chorobnému odkládání práce na později přímo svádí. Hlavně jsou to pak nekonečné možnosti sociálních sítí, které dokážou odvádět pozornost v kteroukoliv denní dobu.
Když navíc máte pocit, že úkol, na kterém pracujete, vlastně ani není natolik důležitý a šéf vaši snahu stejně dostatečně neocení, velice těžko se musíte k jeho splnění nutit. Nejčastěji vás prokrastinace potká u administrativní práce, a to zejména v případě, že vám vše přerůstá přes hlavu.
Co ze začátku vypadá jako obyčejná lenost, se později mění v začarovaný kruh a opravdový problém. Pomůcek ke zdolání prokrastinace je naštěstí spousta. Tady jsou některé z nich:
- Stanovujte si pevné termíny, nebo o to požádejte šéfa. Zní to krutě, ale je odvěkou pravdou, že dříve úkol dokončíte s „nožem na krku", než když je termín neurčitý.
- Plánujte. Banální pomůcka, ale ruku na srdce: Kdo z vás ji opravdu provozuje? Přitom si stačí každý večer sednout na pár minut k papíru a pečlivě si rozplánovat a sepsat, co následující den musíte udělat. Budete tak mít nejen přehled o všech úkolech a povinnostech, ale také vás bude povzbuzovat odškrtávání jednotlivých položek a jejich označování za splněné.
- Dělejte malé krůčky. Máte-li před sebou těžký úkol, není třeba ho udělat hned na první dobrou. Rozvrhněte si ho raději na menší etapy.
- Nerozptylujte se. Odpojte internet (nepotřebujete-li ho k práci), vypněte osobní mobil, neposlouchejte rádio. Vyvarujte se všem podnětům zvenčí, které by mohly rozptylovat vaši pozornost a odvádět vás od práce. Jak se do ní jednou dostanete, zapomenete na okolní svět i své myšlenky a nebude problém rozdělaný úkol dokončit.
4. Najděte si motivaci
Každá práce jde snadněji od ruky, když máte důvod, proč ji vykonávat. Je vaší motivací vidina většího platu, díky kterému si budete moci pořídit něco, po čem už dlouho toužíte? Je před vámi šance kariérního postupu na vysněnou pozici? Nebo zvolené zaměstnání vykonáváte kvůli potřebné praxi a pozdějšímu přijetí na lepší místo? Najděte si i vy svou motivaci a ulehčete si pracovní trápení.
5. Snažte se na všem negativním najít něco pozitivního
To není jenom laciná poučka z příručky pozitivního myšlení. Je to věta, která vám může zachránit i duševní zdraví. Tím pozitivním může být možnost naučit se spoustu nových věcí, dobrý kolektiv, ale třeba i pěkné pracovní prostředí. Když zahodíte negativismus, můžete najít spoustu maličkostí, které vám pomohou přežít pracovní dobu v zaměstnání. Pokud si nevíte rady se stresem, zkuste naše tipy zde.
A pokud vás to v práci vyčerpává tak, že potřebujete změnu, přihlaste se zdarma k pravidelnému odběru nejnovějších nabídek práce ve vašem oboru.
Berte naše rady jako kompas, který vám pomůže orientovat se ve světě, kde není vždy jednoduché vybalancovat pracovní a osobní život. Někdy pro vás může být práce nudná a monotónní, ale i přesto ji můžete vykonávat s chutí. Důležité je začít na sobě pracovat a nenechat se vším pohltit. Pokud ani to nepomáhá, nebojte se požádat o pomoc odborníka.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…