Povýšili vás a vy máte z vedení lidí strach? Pomůžeme vám ho překonat
Váš zaměstnavatel se rozhodl, že právě vy budete příštím vedoucím týmu - zkrátka vás povýšil. Máte radost, ale pokud máte alespoň trochu soudnost a nejste psychopat, objeví se i určité obavy, jak si ve své nové pozici povedete. Poradíme několika tipy, jak šéfování zvládnout, neotrávit své podřízené a nezklamat šéfa. Možná už to slovo nesnášíte, ale něco na něm je. Je dobré si na úplném začátku stanovit svou vizi. Bylo by dobré zapracovat na ní i se svými kolegy. Jde o plán přibližně na rok nebo dva, který by se měl shodovat s vašimi možnostmi a samozřejmě s požadavky firmy. Nejprve si na schůzce řekněte, jak to vypadá v současné době, zjistěte, co by vám v naplnění cílů mohlo bránit a jak budete překážky překonávat.
- Určitě ve svém týmu nedělejte hned nějaké zásadní změny. Mnoho nově povýšených k těmto zásahům přistupuje, aby ukázali, že situaci mění, ale není to dobrý krok.
- Nejprve své lidi poznávejte a zkoumejte stávající situaci.
- Pravidelně se se svými podřízenými scházejte, poslouchejte je a zjistěte, jakým způsobem fungují.
- Je dobré se s každým sejít i jednotlivě a snažte se pochopit co konkrétního člověka na práci baví a jaké má nápady.
- Snažte se být co nejvíce spravedliví, i když určitě budete mít v týmu své oblíbence. Na férové zacházení jsou lidé citliví.
Jakmile budete znát partu lidí, se kterou pracuejte a svůj cíl, je čas přijít na to, jak se k cíli dopracujete. Je fajn, když ho budete stanovovat společně, protože tomu budete všichni věřit. To je hodně důležité. Pokud lidi strategii věří, jejich výkony jsou pak lepší. Jde zkrátka o tu správnou motivaci. Nesmíte jen lidi kontrolovat a pak jim nadávat, ale i podporovat, radit jim, pomáhat a chválit. Pokud budou mít zaměstnanci jistotu, že dělají svou práci dobře, budou v pohodě a práce jim půjde lépe od ruky.
Uvědomte si, že bez svých lidí ničeho nedosáhnete. Dobrých výsledků, úspěchu a i lepšího ohodnocení dosáhnete jejich prostřednictvím. A důležité jsou i vztahy na pracovišti, což hodně šéfů podceňuje.
Je dobré, když jdete svým lidem příkladem. Těžko se bude pracovat na plné obrátky pro někoho, kdo sedí s nohama nahoře nebo stále někde lítá po kafíčkách. Lidé nejsou hloupí, na to, že nic neděláte, přijdou velmi rychle. Poskytujte svým podřízeným zpětnou vazbu. Ale ne jen při pravidelných hodnoceních. Chvalte ale i kritizujte průběžně, jinak by to pro podřízeného pak mohl být nepříjemný šok. Půl roku si myslí, že pracuje bez problémů a najednou dostane vynadáno.
Seznamujte své podřízené se situací dopředu. Lidé chtějí vědět, co je čeká a navíc to v nich probudí větší pocit sounáležitosti, když například budou seznámení s tím, jak si firma stojí. Lidé pak lépe ustojí třeba i nepříjemnou změnu, když jim dáte najevo, že se třeba mohou podílet na nějakém rozhodnutí.
Projevte uznání. Často je to pro lidi cennější než finanční odměna. A nemusí to být za velké věci. Chvalte i za maličkosti a klidně přede všemi. Musíte si všímat a být při tom přirození. A druhá zásada, pokud chcete kritizovat, dělejte to v soukromí.
Snažte se svůj tým co nejlépe poznat. Slabé i silné stránky jednotlivců. Pak je budete moci správně využít ku prospěchu věci.
Vzdělávejte se. Nikdo není dokonalý a rozených šéfů mnoho není. Přesto není třeba házet flintu do žita. Existuje spousta kurzů a vzdělávacích programů, kde vám mohou poradit, jak tým vést. Nejsou všemocné, ale pomohou.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…