Nová éra home office v České republice: Jak a kdy o něj můžete požádat?
V dnešním světě, kde se práce z domova stává stále běžnějším jevem, Česká republika přijímá nová pravidla, která mají tento trend nejen podpořit, ale také regulovat. Čím dál tím více lidí se snaží pracovat z domu, nebo usilují alespoň o to, aby mohli část pracovního týdnu trávit doma. Pokud se mezi ně řadíte i vy, měli byste se nejprve seznámit s tím, jak u nás home office funguje.

Základní pravidla pro home office
Jedním z nejvýznamnějších kroků je povinnost uzavření písemné dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Dohoda musí obsahovat klíčové informace, jako je místo výkonu práce, způsob komunikace, přidělování a kontrola práce, rozvržení pracovní doby, náhrada nákladů a způsoby zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Náhrada nákladů
Zaměstnavatel je povinen hradit náklady vzniklé v souvislosti s výkonem práce na dálku. To zahrnuje náklady, jako je plyn, elektřina, nebo internet. Náhrada by měla být stanovena paušálně a nesmí být zahrnuta ve mzdě či odměně zaměstnance. V roce 2024 je paušální náhrada stanovena na 4,50 Kč za každou hodinu práce z domova.
TIP: Nevíte, jak požádat šéfa o home office? Přečtěte si náš článek.
Ochrana a bezpečnost práce (BOZP)
I při práci z domova zůstává zaměstnavatel odpovědný za zajištění bezpečného pracovního prostředí. Musí se dohodnout se zaměstnanci, jak bude BOZP zajišťovat a kontrolovat – bohužel zákon neposkytl konkrétní vodítka k obsahu takové dohody.
Pokud tedy pracujete jako asistentka v práci v Klatovech, můžete svoji práci vykonávat online, ale zaměstnavatel se musí ujistit, že budete pracovat ve vhodném a bezpečném prostředí.
Právní rámec a pokuty
Novela zákoníku práce zavádí pokuty za přestupky v oblasti home office, kde může být zaměstnavateli uložena pokuta až do výše 1 milionu korun za nesplnění povinností souvisejících s prací na dálku. Například délka směny při práci z domova nesmí přesáhnout 12 hodin, a to ani u zaměstnanců, kteří si sami rozvrhují pracovní dobu.
Některé skupiny zaměstnanců mají navíc ze zákona nárok na práci z domova, pokud tomu nebrání povaha vykonávané práce nebo vážné provozní důvody. Mezi tyto skupiny patří:
- rodiče dětí mladších 15 let,
- těhotné ženy,
- lidé dlouhodobě pečující o handicapovanou osobu.
Rozvržení pracovní doby
Práce z domova nabízí větší flexibilitu v rozvržení pracovní doby. Dohodnete-li si se zaměstnavatelem práci na dálku, můžete si pracovní dobu rozvrhnout sami. Jak ale již bylo zmíněno, délka pracovní doby nesmí přesáhnout 12 hodin denně. Bohužel při návštěvě lékaře nebo z jiných osobních důvodů nemáte nárok na náhradu mzdy.
Nová právní úprava home office v České republice přináší jasná pravidla a povinnosti pro zaměstnavatele i zaměstnance. Díky tomu se práce z domova stává přístupnější a atraktivnější možností pro širokou škálu profesí.
Každopádně stále platí, že home office nemusí vyhovovat každému a není vhodný pro všechny typy zaměstnání. Pokud například vykonáváte práci uklízečky ve škole, těžko budete moci pracovat z domu. Před podáním žádosti tedy popřemýšlejte nad tím, zda je pro vás tato možnost opravdu vhodná.
Načerpejte další informace
Jak přecházet syndromu vyhoření
Syndrom vyhoření se stává čím dál tím více běžnějším onemocněním, kterým trpí pracovníci v nejrůznějších profesích. Poradíme vám, jak syndromu vyhoření co nejefektivněji přecházet a co…
Jak se připravit na Úřad práce
Ocitli jste se bez zaměstnání a co teď? Vaše první cesta pravděpodobně povede na Úřad práce. Víte, jaké výhody plynou z registrace na Úřadu práce, a naopak jaké máte vy jako uchazeč o…
Na co mám nárok ve zkušební době?
Zkušební doba je strašákem všech zaměstnanců, kteří nastoupili do nového zaměstnání. Pracovník během ní musí prokázat své schopnosti, aby si zaměstnání udržel. Jaká je vlastně její délka a…
Neprojevila se u vás nemoc z povolání?
Zaměstnavatel je povinen vytvářet pro své zaměstnance bezpečné pracovní prostředí. Ne všem nemocem z povolání ale bohužel lze předejít. Na koho se obrátit, když máte podezření, že…