Není vám jasné, koho to firma vlastně hledá? Objasníme vám některé názvy pozic
Hledáte práci a občas vlastně ani nevíte, jakou pozici firma nabízí? Ztrácíte se v pojmech jako Senior project manager, konzultant SAP SD, Key Account Manager, Event Manager a tak dále? Řada českých manažerů už ani jinak nemluví a stejným způsobem popisují i pracovní pozice. Nemusíte se stydět, zdaleka nejste sami, kdo jim tak úplně nerozumí. Zkusíme vám nejčastěji používané pojmy objasnit.
Obsah článku
Na trhu práce se běžně setkáte s celou řadou profesí, které mohou být pro vás záhadou. Od Senior Project Managerů přes Key Account Managery až po Event Specialisty, všechny tyto termíny mají svůj specifický význam a úlohu v rámci organizace. Nezáleží na tom, zda hledáte práci v Itálii nebo u nás v České republice, všude se setkáte s různými názvy pozic, u kterých vás nemusí hned napadnout, co přesně je náplní práce. Některé z nich jsme pro vás vybrali a popsali. Pojďme na to.
CEO
Chief Executive Officer (CEO) neboli generální ředitel je nejvyšší výkonný manažer v dané organizaci. Osoba v této pozici má konečnou odpovědnost za strategické rozhodování, vedení společnosti a její celkový směr. CEO pracuje přímo s představenstvem a má na starosti tvorbu a implementaci vyšších firemních strategií, rozhodování o významných korporátních akcích a reprezentaci společnosti navenek.
TIP: Chystáte se na pohovor? Vyzkoušejte naše zaručené tipy v článku zde.
General Manager
General Manager, česky generální ředitel, je odpovědný za celkovou denní správu organizace nebo její klíčové divize. Na rozdíl od CEO se General Manager často soustředí spíše na operativní aspekty a může být odpovědný za specifické oblasti podnikání, jako je výroba, marketing nebo prodej.
CFO
CFO neboli finanční ředitel je vrcholový manažer odpovědný za řízení finanční strategie a hospodaření firmy. Dohlíží na oblasti jako účetnictví, rozpočty, controlling, daně a investice. Klíčovou rolí CFO je zajistit zdravé finanční řízení a dlouhodobou finanční stabilitu organizace.
CTO
CTO neboli ředitel pro technologie je člen top managementu, který navrhuje a řídí technologickou strategii firmy. Má na starosti vývoj produktů, zavádění nových technologií a inovací. CTO často dohlíží na týmy vývojářů, analytiků a IT specialistů s cílem maximalizovat technologickou konkurenceschopnost společnosti.
COO
COO, označovaný jako ředitel provozu, je výkonný manažer odpovědný za denní provoz firmy a efektivní realizaci firemních strategií. Dohlíží na klíčové obchodní funkce, jako je výroba, logistika, služby zákazníkům a řízení lidských zdrojů. COO úzce spolupracuje s CEO, od kterého přebírá strategická rozhodnutí k implementaci. Pokud byste tedy měli práci v Jičíně a získali místo na postu COO, budete v podstatě pravá ruka vašeho šéfa.
TIP: Nevíte, jaké otázky na pohovoru očekávat? Podívejte se, co vše si na vás může zaměstnavatel připravit, v tomto článku.
Senior Project Manager
Senior Project Manager je zkušený profesionál, který má na starosti vedení složitých projektů od začátku až do konce. Tato role vyžaduje nejen pokročilé dovednosti v plánování a organizaci, ale také schopnost vést tým, motivovat ho a řešit jakékoliv problémy, které během projektu nastanou.
Osoba na této pozici musí být schopna udržet přehled o mnoha různých aspektech projektu a zajistit, že všechny cíle budou splněny včas a v rámci rozpočtu.
Senior Manager
Senior Manager je vedoucí pracovník, který má v rámci organizace na starosti určitou oblast nebo oddělení. Pozice vyžaduje podrobné znalosti konkrétního oboru a schopnost efektivně řídit tým k dosažení stanovených cílů. Senior Manager pracuje na strategické úrovni a je často odpovědný za plánování, rozpočtování a hodnocení výkonu svěřeného oddělení.
Junior Manager
Junior Manager je začínající manažerská pozice, kde osoba získává své první zkušenosti s vedením týmu nebo projektem. Často se jedná o roli, ve které jsou kandidáti vedeni zkušenějšími manažery, aby se naučili základy managementu a leadershipu.
Hledám práci v oblasti managementu
Account Manager
Account Manager je klíčovým kontaktem pro klienty v rámci společnosti. Jeho úkolem je udržovat a rozvíjet vztahy se zákazníky, řešit jejich potřeby a zajistit, že jsou spokojeni s poskytovanými službami nebo produkty.
V angličtině se takovémuto člověku říká Account Manager, protože platby ze všech transakcí, které se firma s daným zákazníkem uskuteční, přijdou obvykle z jednoho bankovního účtu (anglicky banking account). Je to totiž člověk, který je odpovědný za všechny platby, které přijdou od daného zákazníka, a tedy z jeho bankovního účtu.
Sales Manager
Obchodní ředitel, označovaný v angličtině také jako Sales Manager, je odpovědný za řízení prodejního týmu a dosahování prodejních cílů společnosti. Osoba na této pozici musí prokázat vynikající prodejní dovednosti, schopnost motivovat tým a strategické plánování pro zvýšení tržeb. Sales Manager analyzuje tržní trendy, konkurenci a zákaznické potřeby, aby mohl efektivně řídit natavené prodejní strategie a iniciativy.
Key Account Manager
Key Account Manager má na starosti správu a rozvoj vztahů s klíčovými klienty, kteří jsou pro firmu strategicky významní. Jeho úkolem je zabezpečit, aby tyto vztahy byly co nejvýnosnější, a to prostřednictvím individuálně přizpůsobeného přístupu, plánování a koordinace prodeje, stejně tak jako marketingových a dalších podpůrných aktivit. Pokud se rozhodnete na této pozici pracovat, potřebujete schopnost budovat silné vztahy, porozumět potřebám klienta a efektivně vyjednávat.
Event Specialist
Event Specialist se specializuje na plánování, organizaci a pořádání firemních akcí, jako jsou konference, semináře nebo firemní večírky. Vykonávání této pozice vyžaduje kreativitu, organizační schopnosti a důraz na detail. Jedině tak budete schopni vytvořit akce, které splňují cíle společnosti a zároveň zajistí nezapomenutelný zážitek všem účastníkům.
HR Business Partner
HR Business Partner je spojkou mezi oddělením lidských zdrojů a ostatními odděleními v organizaci. Jeho úkolem je porozumět specifickým potřebám jednotlivých oddělení a podporovat je v oblastech, jako je nábor, rozvoj talentů, plánování kariéry a strategie odměňování. HR Business Partner pomáhá formovat firemní kulturu a strategie lidských zdrojů tak, aby naplňovaly celkové cíle společnosti.
TIP: Víte, jak s novým zaměstnavatelem vyjednávat o platu? Projděte si náš článek zde.
Business Development Manager
Business Development Manager hledá a rozvíjí nové obchodní příležitosti pro firmu. Podobně jako jiné manažerské pozice vyžaduje schopnost analyzovat tržní trendy, identifikovat potenciální nové trhy nebo zákazníky a vytvářet strategie pro růst. Osoba na této pozici pracuje na vytvoření dlouhodobých hodnot pro společnost prostřednictvím rozvoje vztahů, partnerství a nových obchodních modelů.
Advertising Manager
Manažer pro reklamu, známý jako Advertising Manager, je odpovědný za všechny reklamní aktivity a kampaně společnosti. Spolupracuje s reklamními agenturami na přípravě a realizaci reklamních projektů, vybírá vhodná média pro umístění reklamy a sleduje efektivitu kampaní. Důležitou součástí jeho role je také vytváření a udržování jednotné firemní image.
Application Consultant
Application Consultant neboli konzultant pro aplikace se specializuje na správu a optimalizaci firemních aplikací. Pozice zahrnuje konzultace jak uvnitř firmy, tak ve vztahu k externím klientům, implementaci nových požadavků a integraci aplikací do stávajícího systému. Jeho úkolem je zajištění hladkého běhu a aktualizace aplikací, aby odpovídaly potřebám firmy a jejích klientů.
Brand Sales Manager
Brand Sales Manager je obchodní manažer zaměřený na určitý druh výrobku nebo skupinu výrobků. Jeho hlavní odpovědností je plánování a provádění obchodní strategie pro daný produkt, dohlížení na prodejní výsledky a koordinace marketingových aktivit pro podporu prodeje. Pozice vyžaduje hluboké porozumění produktu a schopnost identifikovat a využívat obchodní příležitosti na trhu.
Customer Care Manager
Customer Care Manager usiluje o udržení kvalitního vztahu mezi společností a jejími zákazníky. Odpovídá za vedení týmu prodejců, školení ve zlepšování péče o zákazníky, a zajištění hladkého chodu reklamačního oddělení. Jedině tak dokáže zajistit, že zákazníci zůstanou vůči dané firmě loajální.
TIP: Uvažujete o změně pracovní pozice? Přihlaste se zdarma k pravidelnému odběru nejnovějších nabídek práce ve vašem oboru.
Porozumění názvům pracovních pozic je klíčové pro úspěšné hledání práce a kariérní růst. Ať už jde o pozice ve vyšším managementu nebo role zaměřené na konkrétní oblasti podnikání, každá z nich vyžaduje specifické dovednosti a zkušenosti.
Při hledání práce ve Žďáru nad Sázavou či jiném městě se díky těmto znalostem mnohem lépe zorientujete v dostupných inzerátech a jejich obsahu. Kromě toho budete mnohem efektivněji komunikovat své kompetence v životopisech a motivačních dopisech. Ve výsledku pak pro vás bude mnohem snazší projít si úspěšně pohovorem a získat svou vysněnou práci.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
Manželé by měli navzájem znát výši svých příjmů. Zjistěte si to u zaměstnavatele.
Víte, jakou mzdu či plat dostává každý měsíc váš manžel či manželka? Pokud ne a vaše polovička se odpovědi na tuto otázku vyhýbá, nezoufejte, protože máte šanci, zjistit si to sami! A to…
Při pracovním pohovoru můžete klást otázky i vy. Jaké by měly být?
Na pracovních pohovorech se obvykle ptají personalisté nebo šéfové firmy. Někdy se ale stane, že uchazeče o místo vybídnou, aby se na něco zeptal sám. I když vás to může zaskočit, ve…