Na vzhledu záleží aneb Jak na správné formátování životopisu?
Průzkumy ukazují, že během výběrových řízení stráví personalista čtením jednoho životopisu zhruba 7 vteřin. Proto je třeba nejen spoléhat na vaše zkušenosti a schopnosti, ale snažit se zaujmout také designem a formátováním vašeho životopisu. To je však mnohdy opravdové umění, a proto jsme pro vás sepsali průvodce, který vám pomůže vytvořit strukturovaný životopis, s nímž u pohovoru zaujmete na první pohled.
Obsah článku
Proč se zaměřit na design a formátování životopisu?
Většina HR specialistů dá na první dojem, a to i u životopisů. Právě proto je důležité věnovat pozornost nejen jeho obsahu, ale i vizuální prezentaci. Tu je třeba přizpůsobit pozici i firmě, kde chcete o místo zažádat. Menší firmy se starším vedením obvykle ocení formální vzhled životopisu. V takovém případě si vystačíte s jednoduchou šablonou, kterou vyplníte během pár minut. U moderních firem s mladým týmem se vyplatí si se životopisem trochu vyhrát.
Stáhněte si vzor životopisu zdarma
Jak na správné formátování životopisu?
Životopis můžete pojmout formou infografiky, doplnit ho o grafy či další zajímavé prvky. Pokud nemáte ponětí o tom, jak by měl vypadat životopis, sepsali jsme pro vás několik bodů, na které byste se měli při jeho tvorbě zaměřit.
Font a velikost písma
Zvolte přehledný font, který bude čitelný a profesionální. V dokumentu použijte jeden font – výjimečně lze zvolit odlišný pro nadpisy. Vhodné jsou jednoduché fonty, jako například:
- Arial,
- Corbel,
- Calibri,
- Times New Roman,
- Helvetica.
Obvykle platí, že byste se měli držet konzistentně jedné velikosti písma. Výjimkou jsou nadpisy, u nichž se v životopise vyplatí vybírat mezi H1, H2 a H3 – nižší úrovně by mohly narušit přehlednost dokumentu. Hlavní text by měl mít velikost od 10 do 12 bodů a nadpisy od 14 do 16 bodů. To ale neznamená, že nemůžete trochu experimentovat.
Rozložení životopisu
Životopis rozdělte do jednotlivých sekcí, které jsme si již definovali výše. Ideální je ke každé sekci přiřadit podnadpis. Text pište maximálně v pár větách, a pokud je to možné, používejte odrážky. Dokument bude přehlednější a HR specialista v něm během chvilky najde vše, co potřebuje.
V posledních letech se doporučuje přidat na začátek životopisu sekci „O mně“, kde se představíte a uvedete zásadní informace, včetně pozice, kterou zastáváte, shrnutí vaší kariéry a výhledu do budoucna. Úvod může vypadat například jako v následujících ukázkách:
Kontrast a barva
Jen málokdo si vystačí s černobílým životopisem. Pokud chcete zaujmout, není nic lepšího, než sáhnout po barvách. Není potřeba žádná divočina, bohatě si vystačíte s jednou nebo dvěma barvami. Jestli si nevíte rady, vyzkoušejte některou z online šablon nebo se inspirujte na internetu.
Hlavní text by měl být ideálně na bílém pozadí. Většinou narazíte na životopisy s barevným záhlavím či okraji a textovým polem v bílé barvě. Snažte se o co největší kontrast. Text bude přehlednější a lehce čitelný. Naopak nadpisy jednotlivých sekcí mohou být barevné nebo ohraničené barevnými bloky.
Formát online životopisu
Životopis posílejte vždy ve formátu PDF. Vyhnete se zbytečným problémům a nedorozuměním. Dokumenty ve Wordu se mohou poškodit nebo zcela rozhodit. Takový soubor neprojde přes systém ani HR specialistu, ale ve většině případů vás o tom bohužel nikdo neinformuje. PDF životopis je tedy v každém případě nejlepší možnou volbou.
Fotografie a grafické prvky
Velmi diskutovanou součástí životopisu je fotografie. Někdo na ni nedá dopustit, jiní se jí vyhýbají jako čert kříži. Pokud se pro ni rozhodnete, myslete na to, aby byla opravdu reprezentativní. Držte se těchto pravidel:
- fotka musí mít neutrální pozadí, ideálně jednobarevné,
- na fotce se snažte působit přátelsky,
- zvolte pouze decentní make-up,
- snažte se na fotce vypadat tak, jak se budete prezentovat i v nové práci,
- myslete na vysokou kvalitu fotografie,
- použijte fotku obličeje nebo horní poloviny těla,
- při pořizování snímku se dívejte přímo do kamery,
- foťte se za dobrého světla,
- vezměte si na sebe formálnější oblečení (záleží na typu pozice).
Pokud vám na vašem zaměstnání opravdu záleží, nezdráhejte se investovat do fotografií od profesionála. Hodina s fotografem a následná úprava snímků vás vyjde zhruba na 1 500 až 2 500 Kč. Fotografie můžete následně využít nejen v životopisu, ale i na webových stránkách či sociálních sítích včetně LinkedInu. Stručný životopis lze doplnit i o různé designové prvky, jako jsou:
- grafy,
- infografiky,
- schémata,
- ikony a symboly,
- timeline,
- boxy a rámečky.
Tvorba životopisu nemusí být nic složitého. Online naleznete širokou škálu šablon, které můžete použít. Oblíbené jsou různé editory, kde šablony nejen najdete, ale také je můžete vyplňovat a dále upravovat. Na co dalšího personalisté při vyhodnocení kandidátů slyší? Inspirujte se tipy přímo od HR specialistů, které najdete v tomto článku.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
Manželé by měli navzájem znát výši svých příjmů. Zjistěte si to u zaměstnavatele.
Víte, jakou mzdu či plat dostává každý měsíc váš manžel či manželka? Pokud ne a vaše polovička se odpovědi na tuto otázku vyhýbá, nezoufejte, protože máte šanci, zjistit si to sami! A to…
Při pracovním pohovoru můžete klást otázky i vy. Jaké by měly být?
Na pracovních pohovorech se obvykle ptají personalisté nebo šéfové firmy. Někdy se ale stane, že uchazeče o místo vybídnou, aby se na něco zeptal sám. I když vás to může zaskočit, ve…