Mikromanagement není nic příjemného. Většina z nás ho zná
Slyšeli jste už někdy slovo mikromanagement? Možná ještě ne, ale zkušenosti s ním má určitě většina zaměstnanců. Ať už z jakékoliv strany. Někdo možná po přečtení tohoto článku zjistí, že on sám je mikromanažer. Jedná se o jev, kdy manažer nadměrně sleduje a kontroluje práci svých podřízených. I když to možná některé firmy vítají, z dlouhodobého hlediska to má negativní dopad na všechny strany.
Jak vlastně takového mikromanažera poznáte?
Má tendenci říkat lidem, jak mají správně dělat věci, protože sami je tak dobře nikdy nedělají. I když lidé dělají svou práci dobře, jejich výkony se stejně zabývá a kontroluje je. Neustále vyžaduje podávání aktuálních informací o postupu práce svých podřízených, což může znamenat i každých pět minut. Nechce delegovat úkoly a topí se v práci, kterou mají vykonávat jiní lidé. Kolikrát bazíruje na nedůležitých detailech a tím odrazuje své podřízené od samostatné práce.
Pokud jste se poznali, přečtěte si, jak z toho ven, protože to z dlouhodobého hlediska nemůžete vydržet.
Prvním krokem je přiznání si, že máte problém. Zjistíte-li, že váš tým již nepřichází s novými nápady nebo vám dává jasně najevo, že jej příliš kontrolujete, zamyslete se.
Při zadávání úkolů hovořte jasně a jak chcete dlouho, ale pak nechte své lidi, ať na nich v klidu pracují. Pokud budou vědět, že jim věříte, překvapí vás dobrými výsledky.
Zajímejte se o návrhy zaměstnanců, jak řešit problémy. Podporujte komunikaci a tým jako celek. Dete lidem najevo, že jejich přístup i výsledky hodnotíte kladně.
Ujistěte se, že pouze nekritizujete. Nejméně polovina kritiky by měla vycházet zevnitř samotných týmů. Zkuste, aby se týmy hodnotily samy, budete překvapeni, že sami budou mluvit o tom, kde jde práce ještě vylepšit. Samozřejmě pochvala za dobře odvedenou práci by neměla chybět.
Pokud se nedokážete změnit, vede to k situaci, kdy bude muset zasáhnout vyšší managment, protože do firmy vnášíte pouze nejistotu, napětí, špatnou náladu a dusíte aktivitu ostatních. Může se tak stát, že podnik opustí důležití a schopní zaměstnanci.
Jste na druhé straně? Otravuje vám mikromanažer život?
Zkuste proti mikromangmentu bojovat a hned ze zaměstnání neodcházejte. Zkuste být diplomatičtí. Je třeba si uvědomit, že mikromanagment vychází z nejistoty. Šéf si zkrátka není jistý tím, že dané úkoly zvládáte. Zkuste s ním projekt probrat, ptejte se a ukažte mu, že věci rozumíte a on se na vás může spolehnout.
Sami ho o průběhu své práce informujte. Klidně s ním každé odpoledne proberte, co se vám povedlo ten den udělat a jaké máte plány na druhý den. Je to poněkud náročnější, ale ukážete tak, že máte věci pod kontrolou a víte, co dělat.
Pokud nic z toho nepomůže, ve vší slušnosti si s manažerem promluvte. Všechno si sepište...zbytečné kontroly, jejich četnost i vaše výsledky a v klidu mu vysvětlete, že vás jeho způsob řízení negativně ovlivňuje. Pokud vás bude ve firmě mít víc stejný názor, můžete ho konfrontovat hromadně. Pokud se zadaří a bude ve firmě volněji, ukažte, že se to šéfovi vyplatilo.
Načerpejte další informace
Neprojevila se u vás nemoc z povolání?
Zaměstnavatel je povinen vytvářet pro své zaměstnance bezpečné pracovní prostředí. Ne všem nemocem z povolání ale bohužel lze předejít. Na koho se obrátit, když máte podezření, že…
Jak se projevuje šikana na pracovišti a jak jí řešit
Máte podezření, že vás nebo vašeho kolegu někdo v práci šikanuje? Víte, co vše patří mezi projevy šikany a že za ně mohou být považovány i pro vás nevinné vtípky na kolegu? A existuje…
Novela zákoníku práce 2025 přináší mnoho vítaných změn!
Poslanecká sněmovna v minulém týdnu schválila novelu zákoníku práce, jejíž cílem je dosáhnout větší flexibility v pracovněprávních vztazích. Novelu musí ještě schválit senátoři a…
Kdy dostanete od zaměstnavatele odstupné?
Výpověď od zaměstnavatele není nikdy příjemnou záležitostí. Zaměstnance čeká nejen hledání nové práce, ale také náhlý výpadek financí. Ten ale může alespoň částečně vyřešit odstupné. Kdy na…