Mikromanagement není nic příjemného. Většina z nás ho zná
Slyšeli jste už někdy slovo mikromanagement? Možná ještě ne, ale zkušenosti s ním má určitě většina zaměstnanců. Ať už z jakékoliv strany. Někdo možná po přečtení tohoto článku zjistí, že on sám je mikromanažer. Jedná se o jev, kdy manažer nadměrně sleduje a kontroluje práci svých podřízených. I když to možná některé firmy vítají, z dlouhodobého hlediska to má negativní dopad na všechny strany.
Jak vlastně takového mikromanažera poznáte?
Má tendenci říkat lidem, jak mají správně dělat věci, protože sami je tak dobře nikdy nedělají. I když lidé dělají svou práci dobře, jejich výkony se stejně zabývá a kontroluje je. Neustále vyžaduje podávání aktuálních informací o postupu práce svých podřízených, což může znamenat i každých pět minut. Nechce delegovat úkoly a topí se v práci, kterou mají vykonávat jiní lidé. Kolikrát bazíruje na nedůležitých detailech a tím odrazuje své podřízené od samostatné práce.
Pokud jste se poznali, přečtěte si, jak z toho ven, protože to z dlouhodobého hlediska nemůžete vydržet.
Prvním krokem je přiznání si, že máte problém. Zjistíte-li, že váš tým již nepřichází s novými nápady nebo vám dává jasně najevo, že jej příliš kontrolujete, zamyslete se.
Při zadávání úkolů hovořte jasně a jak chcete dlouho, ale pak nechte své lidi, ať na nich v klidu pracují. Pokud budou vědět, že jim věříte, překvapí vás dobrými výsledky.
Zajímejte se o návrhy zaměstnanců, jak řešit problémy. Podporujte komunikaci a tým jako celek. Dete lidem najevo, že jejich přístup i výsledky hodnotíte kladně.
Ujistěte se, že pouze nekritizujete. Nejméně polovina kritiky by měla vycházet zevnitř samotných týmů. Zkuste, aby se týmy hodnotily samy, budete překvapeni, že sami budou mluvit o tom, kde jde práce ještě vylepšit. Samozřejmě pochvala za dobře odvedenou práci by neměla chybět.
Pokud se nedokážete změnit, vede to k situaci, kdy bude muset zasáhnout vyšší managment, protože do firmy vnášíte pouze nejistotu, napětí, špatnou náladu a dusíte aktivitu ostatních. Může se tak stát, že podnik opustí důležití a schopní zaměstnanci.
Jste na druhé straně? Otravuje vám mikromanažer život?
Zkuste proti mikromangmentu bojovat a hned ze zaměstnání neodcházejte. Zkuste být diplomatičtí. Je třeba si uvědomit, že mikromanagment vychází z nejistoty. Šéf si zkrátka není jistý tím, že dané úkoly zvládáte. Zkuste s ním projekt probrat, ptejte se a ukažte mu, že věci rozumíte a on se na vás může spolehnout.
Sami ho o průběhu své práce informujte. Klidně s ním každé odpoledne proberte, co se vám povedlo ten den udělat a jaké máte plány na druhý den. Je to poněkud náročnější, ale ukážete tak, že máte věci pod kontrolou a víte, co dělat.
Pokud nic z toho nepomůže, ve vší slušnosti si s manažerem promluvte. Všechno si sepište...zbytečné kontroly, jejich četnost i vaše výsledky a v klidu mu vysvětlete, že vás jeho způsob řízení negativně ovlivňuje. Pokud vás bude ve firmě mít víc stejný názor, můžete ho konfrontovat hromadně. Pokud se zadaří a bude ve firmě volněji, ukažte, že se to šéfovi vyplatilo.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…