Jdete po poradě pracovat, nebo raději na panáka? Zjistěte, jak zvládat porady jako profesionál
Jak ve vaší práci vypadají firemní porady? Jde o příjemné setkání, kde si ujasníte své cíle a způsob, jak jich dosáhnout? Nebo je to taková nuda, že stěží udržíte oči otevřené? Lidé pak odcházejí zničení, ponížení a rovnou vyrazí někam na panáka. Rozhodně nejsou plni elánu do plnění pracovních úkolů.
Možná právě poslední dva typy porad jsou příčinou toho, že lidé pracovní porady příliš nemilují a považují je za ztrátu času. Přitom by měly být nezbytnou součástí pracovního procesu. Při dobrém vedení mohou být jednoznačným přínosem. Stmelují tým, usnadňují komunikaci, ale záleží na tom, kdo poradu vede.
Myslete na zásady dobré porady
V první řadě je klíčové správné načasování. Účastníkům meetingu by měl termín vyhovovat a neměl by je zdržovat od samotné práce. Šéf porady by měl jasně stanovit její cíl a držet se ho. Pokud to neudělá, debata by se mohla rozmělnit do několika témat a nevyřeší se nic. Kromě toho nezapomeňte stanovit účastníky porady.
Měl by to být co nejmenší počet lidí a každý by měl mít svou úlohu. Není třeba vést poradu s velkým počtem lidí – každý má na věc svůj názor a dobrat se výsledku není jednoduché. Stačí lidé, kteří mají k dané problematice co říct. V neposlední řadě nezapomeňte stanovit předem konec porady a dodržte ho.
Jaké typy porad existují?
Existuje několik typů porad, každý s jiným zaměřením a očekáváním. Když víte, o jaký typ porady se bude jednat, mnohem snáze ji naplánujete tak, aby co nejlépe vyhovovala potřebám účastníků, ale i vašim cílům.
Formální porada
Formální porady jsou pravidelné schůzky managementu nebo týmů, na kterých se projednávají připravené body programu. Tyto porady mají obvykle pevný harmonogram a jsou zaměřeny na strategické plánování, hodnocení výkonnosti a rozhodovací procesy. Cílem je zjistit, zda jsou všechny klíčové osoby dostatečně informovány o důležitých záležitostech a průběhu procesu.
Účelová porada
Účelové porady se svolávají s konkrétním cílem, ale program není pevně stanovený a často se řeší aktuální a operativní problémy. Porady jsou zpravidla flexibilní a umožňují účastníkům rychle reagovat na nové výzvy nebo příležitosti. Jestliže je vaší náplní například práce v IT, může vás na poradě čekat rychlý brainstorming nebo analýza aktuálních dat.
Řešitelská porada
Na řešitelských poradách se řeší konkrétní technické, konstrukční nebo technologické problémy. Takové porady vyžadují účast odborníků v dané oblasti, kteří týmu poskytnou své znalosti a dovednosti k nalezení efektivních řešení. Cílem je využít kolektivní expertizu k překonání technických výzev a zlepšení konkrétních procesů.
Informační porada
Informační porady slouží k výměně informací mezi účastníky. Mohou to být například briefingy, tiskové konference nebo jiné schůzky. Cílem je zajistit, že všichni účastníci mají přístup k relevantním informacím, které mohou ovlivnit jejich práci nebo rozhodování.
TIP: Trápí vás v práci stres? Zbavte se ho s našimi tipy zde.
Co poradu zaručeně pokazí?
Úspěšná porada je extrémně důležitá pro efektivní týmovou spolupráci a dosažení stanovených cílů. Na druhou stranu setkání, která nejsou správně řízená, mohou tým demotivovat a nastavit překážky, které nepůjdou tak lehce zdolat. Níže jsme pro vás sepsali pár tipů, které mohou na první pohled úspěšnou poradu narušit.
Nekonečné natahování a nedostatek obsahu
Porady, které se vlečou bez jasného směru nebo cíle, rychle ztrácejí na hodnotě. Účastníci mohou mít pocit, že ztrácejí čas, což vede k frustraci a snížení motivace. Klíčem je mít jasně definovaný program a zajistit, aby diskuse zůstala u probíraného tématu. Když se rozhodnete řešit například práci v kanceláři na určitém projektu, držte se pouze jí a neřešte běžné organizační záležitosti.
Absence výsledků
Porady by měly mít jasný cíl, ať už jde o rozhodnutí, vytvoření plánu nebo řešení problému. Setkání bez konkrétních výsledků nebo bodů, které je třeba probrat, na konci působí demotivujícím dojmem a mohou vést k pocitu, že daná schůzka byla zbytečná.
TIP: Hledáte novou práci? Přihlaste se zdarma k pravidelnému odběru nejnovějších nabídek práce ve vašem oboru.
Chaotický průběh a nedostatek kontroly
Porady, které probíhají chaoticky a kde není dodržován časový limit, jsou téměř vždy neefektivní. Je důležité, aby vedoucí porady udržoval směr diskuse a zasahoval, když se debata příliš odchýlí od tématu nebo když příspěvky jednotlivých členů týmů trvají příliš dlouho.
Přerušování a nedostatek respektu
Porady, na kterých dochází k neustálému přerušování nebo kde panuje agrese, mohou postupně budovat toxické pracovní prostředí. Respekt a otevřenost v komunikaci jsou nezbytné pro kvalitní diskusi. Snažte se vytvořit prostředí, kde se zaměstnanci nebojí přispět a zároveň vědí, že jim nasloucháte.
Nezájem a pasivita účastníků
Pokud účastníci projevují nezájem nebo pasivitu, může to být známkou toho, že pro ně porada není relevantní, nebo že se necítí dostatečně zapojeni do diskuse. Je důležité zajistit, aby byly porady smysluplné pro všechny zúčastněné.
Porady mohou být buď zdrojem inspirace a místem, kde se rodí skvělé nápady, nebo naopak mohou vést k frustraci a ztrátě motivace. Pokud chcete, aby byla každá vaše porada úspěšná, měli byste si osvojit dovednosti spojené se správným vedením týmu a efektivní komunikací. Jedině tak se vyhnete častým chybám a udržíte svůj tým dostatečně motivovaný k plnění stanových cílů.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…