Jak snášíte kritiku? Se slzami v očích? Poradíme, jak se s ní vyrovnat

Šéf si vás zavolá na kobereček a vytkne vám něco. Jak se cítíte? Hrnou se vám slzy do očí nebo je vám to jedno? Kritika se snáší špatně. Záleží na nastavení jedince. Velký díl má na tom i nastavení současné společnosti, kdy se vše hodnotí a musíme podávat naprosto dokonalý výkon. Jenže...jsme jenom lidé a lidé zkrátka chybují. Hlavně, právě ty chyby nás posouvají kupředu, když vás bude stále jen někdo chválit, nic nového se nenaučíte. Pojďme si říct, jak takovou kritiku zvládnout se ctí.
Kritika vyvolává emoce, to je naprosto přirozené. Zoufalství, ponížení, ale také pocit selhání, nemá-li dotyčný pravdu. Není dobré tyto emoce potlačovat a dusit je v sobě, ať už jsou pozitivní či negativní. Máte pocit, že jste do své práce vložili všechen čas i energii navzdory tomu, že váš šéf na vás rozzuřeně křičí? Vyjádřete svoji lítost. Řekněte kolik času a úsilí jste úkolu věnovali a jak jste dělali vše proto, aby se podařil. Možností projevit lítost a popsáním celé situace se vám uleví. Problém vybublá ven. Pak už může nastoupit otázka, co se nelíbí, kde je problém. V závěru potom následuje návrh řešení. Například jak věc předělat. Pokud se vám podaří se kritikou takto prokousat a zpracovat ji, vyjdete z ní posíleni.
Zjišťujte, co jste podle šéfa udělali špatně
Jen tak se pro příště můžete chyby vyvarovat. Nejhorší je uražené mlčení. Ostatně správný manažer by měl svoji nespokojenost umět zdůvodnit a vám dát případně prostor k argumentaci. Pokud vám někdo vaše návrhy smete ze stolu a přitom nebude schopen říct, kde je chyba, zůstanete příště ostražití. Budete se bát cokoli navrhnout, protože vycítíte, že vaše nápady stejně nebudou přijaty.
Pokuste se zůstat v klidu, neobviňujte se ze selhání
Snažte se také zachovat klid. To je ovšem těžké. Většinou totiž máte snahu buď zaujmout obranný postoj, nebo zaútočit. Ani jedno není dobré. Fajn je ale třeba odlehčit atmosféru. Vtipnou poznámkou. Zjistíte pak, že kritika není tak tragická a můžete společně domluvit na řešení problému. Nevztahuje si kritiku osobně, jde jen a jen o práci.
Přiznejte, že se vám něco nepovedlo
Máte-li pocit, že kritizující má pravdu, nebojte se přiznat, že se vám něco nepovedlo. Kritika tím překvapíte, s tím nepočítá. Přiznat chybu nedokáže každý. Ale stejně jako umět chybu přiznat, je důležité i umět správně kritizovat. Konstruktivní kritika pomáhá.
Nebojte se pochválit
Stejně tak jako většinou neumíme správně přijímat kritiku, neumíme přijímat chválu. Přitom ta je minimálně stejně důležitá. Chválu si nedokážeme užít, máme tendenci ji zlehčovat, tvářit se, že vlastně o nic nejde. To je chyba. Pochvala za dobrou práci je naším motorem, který nás žene dál. Takže učte se kritizovat, kritiku přijímat, ale také chválit a chválu přijímat.
Načerpejte další informace
Novela zákoníku práce 2025 přináší mnoho vítaných změn!
Poslanecká sněmovna v minulém týdnu schválila novelu zákoníku práce, jejíž cílem je dosáhnout větší flexibility v pracovněprávních vztazích. Novelu musí ještě schválit senátoři a…
Kdy dostanete od zaměstnavatele odstupné?
Výpověď od zaměstnavatele není nikdy příjemnou záležitostí. Zaměstnance čeká nejen hledání nové práce, ale také náhlý výpadek financí. Ten ale může alespoň částečně vyřešit odstupné. Kdy na…
Máte ještě nyní loňskou dovolenou? Můžete si ji vybrat, kdy chcete!
Dovolená, na níž má každý zaměstnanec nárok by měla být vybrána do konce kalendářního roku. Je tedy v zájmu zaměstnavatele, aby určil její rozpis na celý rok. Někdy ale dojde k …
Co vše obnáší péče o osobu blízkou
Péče o osobu blízkou je nejen záslužnou, ale také velmi náročnou a mnohdy nákladnou záležitostí. Je ale vůbec reálné, pečovat o nemohoucího a zároveň chodit stále do práce? Můžete od…