Jak probíhá spolupráce s personální agenturou?
Hledání nové práce může být náročný, stresující a zdlouhavý proces. Pokud se v něm nechcete ztratit nebo se vám nedaří najít vhodné zaměstnání vlastními silami, může být pro vás řešením spolupráce s personální agenturou.Jak její služby fungují a s čím vám může pomoci?
Registrace u personální agentury
Pokud se rozhodnete využít služby personální agentury, měli byste se připravit na to, že cesta k nalezení nové práce bude vypadat jinak, než kdybyste vzali vše do vlastních rukou. Úplně prvním krokem je registrace u vybrané agentury. Pokud nevíte, na co se při výběru zaměřit, inspirujte se v našem průvodci.
Vyplnění formuláře
Registrační formulář obvykle najdete přímo na webových stránkách agentury, ale můžete se obvykle dostavit i osobně na jednu z poboček a vyplnit ho ručně. Požadovat po vás budou:
- osobní údaje,
- kontaktní informace,
- informace o vašem vzdělání,
- pracovní zkušenosti a dovednosti.
Doložení dokumentů
Personální agentura bude od vás potřebovat několik důležitých dokumentů a prvním z nich je váš životopis (CV). Měl by být aktuální, přehledný a obsahovat všechny relevantní informace o vašem vzdělání, pracovních zkušenostech, dovednostech a případných certifikátech či školeních – pokud nevíte, jak na tvorbu životopisu, projděte si našeho průvodce.
Obvykle se nevyhnete ani zaslání motivačního dopisu. I když některým připadá jeho příprava zbytečná, není tomu tak. Pomocí dopisu můžete vysvětlit některé nesrovnalosti v životopisu nebo podrobněji popsat vaše dovednosti a pracovní zkušenosti.
Agentura vás nejspíš požádá o reference od vašich předchozích zaměstnavatelů, aby si ověřila vaše zkušenosti a výkon v minulém zaměstnání. O sepsání reference požádejte svého nadřízeného, šéfa nebo vedoucího projektu, na kterém jste pracovali. Některé agentury po vás mohou požadovat kopie:
- certifikátů,
- diplomů,
- dalších relevantních dokladů.
Zařazení do databáze uchazečů
Po registraci a předložení všech potřebných dokumentů vás personální agentura zařadí do své databáze uchazečů. Procesy a postupy se mohou u jednotlivých agentur lišit, proto se snažte před registrací o dané agentuře zjistit co nejvíce dostupných informací.
Většina moderních agentur nabízí možnost založení osobního účtu, s jehož pomocí můžete upravovat svůj životopis a aktivně hledat dostupné pracovní nabídky. Využít můžete i nadstandardní služby. Často se jedná například o odborné konzultace nebo různé workshopy a školení pro zvýšení vaší kvalifikace.
Pohovor u personální agentury
Posledním krokem je získání samotné práce. Pokud se objeví nabídka, která odpovídá vašim zkušenostem a znalostem, ozve se vám konzultant, který vás pozve na pohovor.
Agentura odpovídá za to, že dodá firmě opravdu kvalifikovaného pracovníka, proto se připravte na to, že pohovor bude delší než přímo u zaměstnavatele. Většinou vše probíhá takto:
- Konzultant si vás pozve na pracovní pohovor.
- V první části se o vás pokusí zjistit co nejvíce informací, a to nejen v rámci zaměření pracovní pozice, o kterou se ucházíte.
- Konzultant zváží, zda jste vhodným uchazečem na navrhovanou pracovní pozici. Pokud se rozhodne, že ano, pozve vás na další část pohovoru, kde už se zaměří přímo na informace, které jsou pro danou pozici klíčové.
- Během pohovoru vás může konzultant požádat o ověření vašich znalostí či dovedností. Může si například odzkoušet, zda umíte anglicky nebo jestli rozumíte specifickému počítačovému programu.
- Konzultant zhodnotí veškeré informace a rozhodne se, zda jste vhodným kandidátem. Pokud ano, ozve se vám v průběhu několika dní.
Forma i průběh pohovorů se může lišit podle personální agentury, do které zavítáte, ale i podle pozice, o kterou se ucházíte. V některých případech zabere pohovor pouze pár hodin, někdy může být rozdělen do několika dní.
Předem se informujte o formě pohovoru, abyste se na něj mohli dostatečně připravit – pomůže vám náš článek zde. Pokud uspějete, konzultant doporučí vašemu potenciálnímu zaměstnavateli, aby vás pozval na pohovor. Zde se většinou jedná pouze o formalitu, ale ani přesto nemusíte mít místo jisté, a to především v případech, kdy agentura vybere více uchazečů.
TIP: Přihlaste se zdarma k pravidelnému odběru nejnovějších nabídek práce ve vašem městě.
Přihlásit se k odběru nabídek práce
Spolupráce s personální agenturou představuje pro mnoho lidí jedinou cestu, jak najít vysněnou práci. Agentury disponují rozsáhlou sítí kontaktů, díky čemuž se dostanete k pracovním příležitostem, na které byste za běžné situace nenarazili. Registrace u agentury je navíc jednoduchá a zvládnete ji během pár minut.
Načerpejte další informace
9 tipů na tvorbu životopisu od zkušených HR specialistů
Když projevíte zájem o pracovní pozici a pošlete svůj životopis, často prochází rukama celému týmu lidí, kteří mají výběrové řízení na starosti, a dokonce i speciálním softwarem. Konečné…
Časté chyby při psaní strukturovaného životopisu – jak se jim vyhnout?
Při psaní strukturovaného životopisu se můžete nevědomky dopustit chyb, které sníží vaše šance na úspěch. Ať už jde o špatné formátování, gramatické chyby nebo uvádění irelevantních…
Jak napsat životopis jako student či absolvent? Máme pro vás 11 tipů, jak na to!
Pokud stále studujete nebo jste čerstvým absolventem, může být pro vás tvorba lákavého životopisu náročná. Jestliže nemáte žádnou praxi, budete muset zaměstnavatele zaujmout svým vzděláním…
Firmy shánějí zaměstnance. Jsou ale ochotné i dobře zaplatit?
Jak je to s ekonomickou aktivitou české populace a mírou nezaměstnanosti? Podle statistik lze říci, že jsme na tom poměrně dobře. Míra nezaměstnanosti se pohybuje okolo 3 %. V některých…