Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet
Máte práci, kde by bylo možné sem tam pracovat z domova? Nakonec proč ne, jen si pořádně rozmyslete, zda jste na to ten správný typ. Také je potřeba to vhodným způsobem navrhnout šéfovi. Ne ve všech profesích je možné práci z domova aplikovat a také ne na dlouhou dobu. Jedná se o momenty, kdy lze pracovat z domova ze zdravotních důvodů anebo když například pracujete na projektu, který vyžaduje klid a soustředění.
Jak to uhrát se šéfem? Zkrátka mu vysvětlete, že v klidu domova toho uděláte mnohem víc než v kanceláři, kde ticho moc není. Navíc musíte slíbit, že budete stále na příjmu, budete dodržovat termíny, zúčastníte se konferenčních hovorů a občas se v kanceláři ukážete. Práce z domova je i pro šéfa dobrým řešením, když vám není úplně dobře, ale přímo na nemocenskou to není. To je výhodné pro vás, ale i pro vedoucího – nenakazíte mu půlku kanceláře, ale práce přitom nestojí.
Co je to home office?
Home office neboli práce z domova je pracovní model, který umožňuje zaměstnancům vykonávat svou pracovní činnost mimo tradiční kancelářské prostředí. Práce z domova se stala obzvláště populární díky technologickému pokroku, s jehož pomocí mohou zaměstnanci komunikovat a pracovat na dálku stejně efektivně, jako kdyby byli fyzicky přítomni v kanceláři.
Práce z domova vám poskytne potřebnou flexibilitu, díky čemuž si můžete sami určit, kdy s prací začnete a skončíte. Během dne si díky tomu uděláte čas i na vaše koníčky nebo rodinu. Pokud si navíc dokážete správně naplánovat svůj den, budete možná produktivnější, než kdybyste trávili čas v kanceláři.
TIP: Chcete během práce cestovat a řídit si čas po svém, zjistěte více o digitálním nomádství v našem článku zde.
Jak o home office požádat?
Pokud vám práce z domova přijde jako skvělý nápad, máme pro vás pár tipů, jak si o ni zažádat u svého zaměstnavatele. Klíčem je připravit si dobré argumenty a předložit je šéfovi tak, aby byla práce z domova výhodná i pro něj. Tady je pár kroků, jak na to:
1. Připravte si plán
Než začnete mluvit se svým šéfem, mějte jasnou představu o tom, jak bude home office vypadat. Přemýšlejte o tom, kolik dní v týdnu chcete pracovat z domova a jak zajistíte, že budete práci zvládat. Zároveň se ujistěte, že lze vaši práci vykonávat z domu – vhodná je například práce v administrativě v Praze nebo kancelářská práce.
2. Zaměřte se na výhody
Vysvětlete, proč je práce z domova dobrý nápad nejen pro vás, ale i pro firmu. Možná budete produktivnější bez kancelářského ruchu nebo ušetříte čas strávený dojížděním.
3. Navrhněte zkušební období
Pokud váš šéf váhá, navrhněte zkušební období. Může se jednat třeba o jeden měsíc, kdy prokážete, že je pro vás home office vhodnou volbou.
Jak si udržet práci na home office?
Aby byla práce z domu v okolí Chrudimi či v jiném městě dlouhodobě udržitelná, je třeba dodržovat stanovené termíny, být dostupný pro komunikaci s kolegy a nadřízenými a pravidelně dokládat výsledky své práce. V souvislosti s tím jsme pro vás sepsali několik tipů, díky nimž budete práci z domova zvládat s přehledem.
Pozor na prokrastinaci
Ohledně práce na home office je třeba si přiznat pár věcí. Musíte mít dostatek sebekázně a přinutit se pracovat. Jinak tu je strašák jménem prokrastinace, kdy děláte doma všechno možné, jen nesedíte u počítače. Nebo možná sedíte, ale raději surfujete po Facebooku a po práci ani nevzdechnete. Dobré je stanovit si pracovní dobu, abyste se úspěšně vyhnuli vyhoření – více se o něm dočtete zde.
Dodržujte termíny a buďte organizovaní
Aby vás šéf okamžitě nenahnal zpět do kanceláře musíte dodržovat termíny, které vám zadá. Musí vidět, že si práci sami organizujete, reagujete na maily a všechny zadané úkoly odevzdáváte včas. Zkrátka musíte být zodpovědní.
Zůstaňte dostupní a komunikujte
Dostupnost a otevřená komunikace jsou pro úspěšnou práci z domova zásadní. Ujistěte se, že jste během pracovní doby vždy dostupní pro telefonní hovory, e-maily nebo video konference. Pravidelně sdílejte aktualizace o vašem pokroku v projektu a reagujte na zpětnou vazbu.
Udržujte pracovní vztahy
I když pracujete z domova, je důležité udržovat dobré vztahy s kolegy. To můžete udělat tím, že se zúčastníte různých setkání a společenských akcí, ať už osobně nebo virtuálně. Občasné návštěvy kanceláře také pomáhají posílit týmového ducha a budete díky nim vědět, co se ve firmě děje.
Výhody práce z domova snad ani není nutné vyjmenovávat. Můžete si sami zorganizovat den a určit čas, který se budete věnovat práci. Bohužel jen málokomu se podaří takovou práci odvádět včas a zodpovědně. Pokud se však řadíte mezi malé procento zaměstnanců, kterým vyhovuje flexibilní práce, měli byste tuto alternativu zvážit.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…