Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet
Máte práci, kde by bylo možné sem tam pracovat z domova? Nakonec proč ne, jen si pořádně rozmyslete, zda jste na to ten správný typ. Také je potřeba to vhodným způsobem navrhnout šéfovi. Ne ve všech profesích je možné práci z domova aplikovat a také ne na dlouhou dobu. Jedná se o momenty, kdy lze pracovat z domova ze zdravotních důvodů anebo když například pracujete na projektu, který vyžaduje klid a soustředění.

Jak to uhrát se šéfem? Zkrátka mu vysvětlete, že v klidu domova toho uděláte mnohem víc než v kanceláři, kde ticho moc není. Navíc musíte slíbit, že budete stále na příjmu, budete dodržovat termíny, zúčastníte se konferenčních hovorů a občas se v kanceláři ukážete. Práce z domova je i pro šéfa dobrým řešením, když vám není úplně dobře, ale přímo na nemocenskou to není. To je výhodné pro vás, ale i pro vedoucího – nenakazíte mu půlku kanceláře, ale práce přitom nestojí.
Co je to home office?
Home office neboli práce z domova je pracovní model, který umožňuje zaměstnancům vykonávat svou pracovní činnost mimo tradiční kancelářské prostředí. Práce z domova se stala obzvláště populární díky technologickému pokroku, s jehož pomocí mohou zaměstnanci komunikovat a pracovat na dálku stejně efektivně, jako kdyby byli fyzicky přítomni v kanceláři.
Práce z domova vám poskytne potřebnou flexibilitu, díky čemuž si můžete sami určit, kdy s prací začnete a skončíte. Během dne si díky tomu uděláte čas i na vaše koníčky nebo rodinu. Pokud si navíc dokážete správně naplánovat svůj den, budete možná produktivnější, než kdybyste trávili čas v kanceláři.
TIP: Chcete během práce cestovat a řídit si čas po svém, zjistěte více o digitálním nomádství v našem článku zde.
Jak o home office požádat?
Pokud vám práce z domova přijde jako skvělý nápad, máme pro vás pár tipů, jak si o ni zažádat u svého zaměstnavatele. Klíčem je připravit si dobré argumenty a předložit je šéfovi tak, aby byla práce z domova výhodná i pro něj. Tady je pár kroků, jak na to:
1. Připravte si plán
Než začnete mluvit se svým šéfem, mějte jasnou představu o tom, jak bude home office vypadat. Přemýšlejte o tom, kolik dní v týdnu chcete pracovat z domova a jak zajistíte, že budete práci zvládat. Zároveň se ujistěte, že lze vaši práci vykonávat z domu – vhodná je například práce v administrativě v Praze nebo kancelářská práce.
2. Zaměřte se na výhody
Vysvětlete, proč je práce z domova dobrý nápad nejen pro vás, ale i pro firmu. Možná budete produktivnější bez kancelářského ruchu nebo ušetříte čas strávený dojížděním.
3. Navrhněte zkušební období
Pokud váš šéf váhá, navrhněte zkušební období. Může se jednat třeba o jeden měsíc, kdy prokážete, že je pro vás home office vhodnou volbou.
Jak si udržet práci na home office?
Aby byla práce z domu v okolí Chrudimi či v jiném městě dlouhodobě udržitelná, je třeba dodržovat stanovené termíny, být dostupný pro komunikaci s kolegy a nadřízenými a pravidelně dokládat výsledky své práce. V souvislosti s tím jsme pro vás sepsali několik tipů, díky nimž budete práci z domova zvládat s přehledem.
Pozor na prokrastinaci
Ohledně práce na home office je třeba si přiznat pár věcí. Musíte mít dostatek sebekázně a přinutit se pracovat. Jinak tu je strašák jménem prokrastinace, kdy děláte doma všechno možné, jen nesedíte u počítače. Nebo možná sedíte, ale raději surfujete po Facebooku a po práci ani nevzdechnete. Dobré je stanovit si pracovní dobu, abyste se úspěšně vyhnuli vyhoření – více se o něm dočtete zde.
Dodržujte termíny a buďte organizovaní
Aby vás šéf okamžitě nenahnal zpět do kanceláře musíte dodržovat termíny, které vám zadá. Musí vidět, že si práci sami organizujete, reagujete na maily a všechny zadané úkoly odevzdáváte včas. Zkrátka musíte být zodpovědní.
Zůstaňte dostupní a komunikujte
Dostupnost a otevřená komunikace jsou pro úspěšnou práci z domova zásadní. Ujistěte se, že jste během pracovní doby vždy dostupní pro telefonní hovory, e-maily nebo video konference. Pravidelně sdílejte aktualizace o vašem pokroku v projektu a reagujte na zpětnou vazbu.
Udržujte pracovní vztahy
I když pracujete z domova, je důležité udržovat dobré vztahy s kolegy. To můžete udělat tím, že se zúčastníte různých setkání a společenských akcí, ať už osobně nebo virtuálně. Občasné návštěvy kanceláře také pomáhají posílit týmového ducha a budete díky nim vědět, co se ve firmě děje.
Výhody práce z domova snad ani není nutné vyjmenovávat. Můžete si sami zorganizovat den a určit čas, který se budete věnovat práci. Bohužel jen málokomu se podaří takovou práci odvádět včas a zodpovědně. Pokud se však řadíte mezi malé procento zaměstnanců, kterým vyhovuje flexibilní práce, měli byste tuto alternativu zvážit.
Načerpejte další informace
Co vše obnáší péče o osobu blízkou
Péče o osobu blízkou je nejen záslužnou, ale také velmi náročnou a mnohdy nákladnou záležitostí. Je ale vůbec reálné, pečovat o nemohoucího a zároveň chodit stále do práce? Můžete od…
Kolik si vydělají lidé v profesích, o kterých sní děti?
Dětské sny o budoucím povolání nás dospěláky mnohdy sice pobaví, ale o člověku mohou ledasco vypovědět. Někdo chce zachraňovat druhé, jiný miluje zvířata, a proto s nimi chce pracovat,…
Otcovská dovolená v roce 2025
Otcovská dovolená funguje v České republice od roku 2018 a má zapojit otce do péče o novorozeně bez toho, aniž by rodina přišla o část příjmu. Nemají na ni nárok pouze zaměstnanci, ale…
Dostali jste omylem vyšší výplatu. Musíte ji vracet?
Netrpělivě očekáváte výplatu, když v tom se na vašem účtu objeví nečekaně vysoká částka? Jsou jen dvě možnosti – buď jste byli v předchozím měsíci mimořádně výkonní a…