Dostali jste omylem vyšší výplatu. Musíte ji vracet?
Čekáte na výplatu, konečně přijde den D a vy zíráte, jak k vám byl zaměstnavatel štědrý. Na účtě vám přistálo o dost víc, než byste čekali. Pokud chvilka přemýšlení, co že jste tak výjimečného pro firmu udělali, vyústí v závěr, že nic, tak se zřejmě někde stala chyba. Výplatu zkrátka někdo špatně spočítal. Ať už mzdová účetní nebo vám šéf napočítal jinak přesčasy. A co teď? Musíte peníze vrátit? Situací se zabývá server penize.cz.
Podle zákoníku práce může zaměstnavatel vrácení neprávem vyplaceného přeplatku po zaměstnanci požadovat do tří let od nesprávné výplaty. Ale – jenom tehdy, když zaměstnanec „věděl nebo musel z okolností předpokládat, že jde o peníze nesprávně určené nebo omylem vyplacené“. Za takových okolností jde o takzvané bezdůvodné obohacení a člověk, který se na úkor svého zaměstnavatele bezdůvodně obohatil tím, že od něj vzal peníze, na které neměl právo, je musí vrátit.
Ovšem to, jestli zaměstnanec „věděl nebo musel z okolností předpokládat, že jde o částky nesprávně určené nebo omylem vyplacené“ se posuzuje u každého případu zvlášť. Dokazování je na straně zaměstnavatele. Takhle pravidla vyložily a upřesnily soudy, které řešily případy, kdy zaměstnanec nesprávně vyplacené částky zaměstnavateli dobrovolně nevrátil.
Načerpejte další informace
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
Víte, jak správně zaujmout a odpovědět na pracovní inzerát?
Životopis máte sepsaný, motivační dopis taktéž, zbývá vám tedy poslední krok. Najít si vhodnou nabídku práce třeba na pracovním portále a zareagovat na ni. Víte ale, na co si dát pozor a…
I nepodnikatel může vystavit fakturu v rámci příležitostného příjmu. Co musí splňovat?
Pracujete na hlavní pracovní poměr, ale zároveň by se vám hodila nějaká koruna navíc? Víme, jak to udělat bez živnostenského oprávnění a zároveň při tom neporušit zákon. Příležitostný…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…