5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo žádoucí, aby se lidé potkávali v kancelářích. Mnozí si na to velmi rychle zvykli a považují jej za standard. Víte ale, jak jej využít naplno a pracovat doma stejně efektivně jako v kanceláři? Prozradíme vám několik jednoduchých tipů, s kterými to zvládnete.
Obsah článku
Home office jako zaměstnanecký benefit
Velká část zaměstnanců má home office jako benefit, který může čas od času nebo v pravidelném intervalu využívat. Pokud například bydlíte ve Vsetíně a měli byste každý den dojíždět autem do Zlína, finančně se vám to pochopitelně moc nevyplatí. Proto se dohodnete se zaměstnavatelem, že budete do kanceláře docházet pouze 2x týdně na porady a zbytek týdne se budete věnovat práci z domova.
Zejména pak zaměstnanci z oblasti telekomunikace a IT pracují výhradně pouze na home office a i samotné porady mívají online.
Jak být efektivní při práci z domova
Možná s prací z domova nemáte zatím zkušenost a myslíte si, jak jste nad šéfem vyzráli a jakou budete mít doma pohodu. Nenechte se ale mást! Váš nadřízený od vás bude chtít stejné výsledky jako byste seděli v kanceláři. A to je přesně ten důvod, proč si i na home office musíte stanovit jasná pravidla, která budete dodržovat.
Vytvořte si pracovní prostředí doma
Myslíte si, že k práci z domova přeci stačí počítač, stůl a židle. Částečně máte pravdu. Zároveň nám ale jistě dáte za pravdu, že pokud budete pracovat u jídelního stolu, kolem něhož budou půl dne pobíhat děti, vaše pracovní výkony pravděpodobně nebudou příliš uspokojivé.
Ne každý má prostor na pracovnu. Z tohoto důvodu doporučujeme pořídit si klidně malý kancelářský stůl, který umístíte do rohu obýváku či ložnice. Tím si vytvoříte alespoň částečně pracovní koutek, v němž budete mimo dění rušné domácnosti a nebudete tolik ovlivňováni okolními vlivy.
Pracovní rutina i na home office
Vytvořte si pracovní rutinu, která vám bude vyhovovat. Někdo si rád přivstane, aby měl volné odpoledne, jiný si naopak pospí a pracuje dlouho do večera. Každému z nás vyhovuje něco jiného. O produktivitě během dne jsme psali zde.
Stanovte si tedy jasný rozvrh pracovního dne. A rovnou zapomeňte na práci z postele. Vstaňte a převlékněte se jako byste šli do práce. Uvařte si kávu a zasedněte k vašemu pracovnímu stolu.
Po skončení pracovní doby, si stůl ukliďte a připravte jej na další den. Snažte se také oddělit čas pracovní a osobní. Pokud si večer u sledování seriálu vzpomenete na neodeslaný email, nechte jej na ráno.
Neprokrastinujte na home office
Bod, který tak trochu shrnuje předešlé dva. Myslete na to, že ačkoli pracujete z domova, jde stále o zaměstnání, které vás živí a za nějž jste placeni. Proto se nenechávejte rozptylovat ničím ani nikým jiným. Stanovte si jasné denní úkoly, pracovní dobu a toho se držte. Zejména ženy mají občas problém, efektivně pracovat na home office, protože si mnohdy myslí, že doma stihnou uvařit, vyprat, a nebo uklidit. Takto to ale nefunguje.
Nevynechávejte pauzy
Ponořit se do práce natolik, že se jí věnujete několik hodin, sice může být občas efektivní, ale věřte, že malá pauza vám efektivitu zvýší. V dlouhodobém horizontu by mohlo dojít k přepracování a vaše produktivita by se tím snížila. Proto si dělejte pravidelné pauzy alespoň v řádu 10 minut. Během ní dojděte třeba s odpadky, protáhněte se, uvařte si čaj nebo si obejděte kolem dokola dům – čerstvý vzduch má totiž na naši mysl také pozitivní vliv.
Největší pauzou by měla být ta na oběd. Snězte si jej v klidu, mimo pracovní prostor a snažte se jíst tzv. vědomě. To znamená, že se soustředíte pouze na jídlo a nenecháte se rozptylovat třeba televizí či brouzdáním na sociálních sítích.
Nedistancujte se při práci z domova od svých kolegů
Komunikace vždy byla a bude velmi důležitá, obzvlášť na home office. Se svými kolegy si proto dělejte pravidelné video meetingy. Nejen že tak zůstanete všichni v obraze, na čem kdo zrovna pracuje, ale nebudete se navíc cítit osaměle. Pár minut můžete věnovat nezávazné konverzaci v osobní rovině.
A pokud se vám stále nepoštěstilo, přesvědčit svého šéfa o home office, přečtěte si náš článek, v němž radíme, jak na to.
Načerpejte další informace
Pozor! Zaměstnavatel může sledovat vaši činnost na počítači!
Zaměstnavatelé samozřejmě chtějí zaměstnance, kteří budou pracovat maximálně výkonně a nenechají se od své práce nikterak vyrušovat. Nadřízený navíc může vaši pracovní náplň celkem snadno…
Nepleťte si ochrannou dobu a ochrannou lhůtu
Ochranná doba a ochranná lhůta sice zní jako dva téměř totožné pojmy, ale nenechte se zmást. Ochranná doba chrání některé zaměstnance před výpovědí, kdežto ochranná lhůta zaručuje alespoň…
Jak dlouho a jak často můžu být u lékaře na propustku?
Návštěva lékaře může pro pracující mnohdy představovat téměř nadlidský úkol. Odcházíte z práce pozdě odpoledne? To už na vás žádný lékař rozhodně čekat nebude. V těchto případech…
Co dělat, když dostanete vytýkací dopis?
Obdrželi jste vytýkací dopis a nevíte, co to pro vás znamená? Nebojte se, ne vždy musíte očekávat výpověď. Poradíme vám, jak ji ale případně zvrátit a také se dozvíte, jak se lze bránit…